Saturday, May 16, 2009

News Summary 17/5/2009

Selsema Burung

1-Satu lagi kes H1N1
PUTRAJAYA: Malaysia mencatatkan kes kedua Influenza A (H1N1) semalam selepas seorang pelajar perempuan yang pulang dari Amerika Syarikat (AS) disahkan dijangkiti virus berkenaan.

Pelajar berusia awal 20-an itu adalah rakan kepada pelajar lelaki berusia 21 tahun yang disahkan mangsa pertama virus itu, dan kedua-duanya menaiki pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH091 yang sama dari AS.

2-PM mahu kawalan diperketatkan
SHAH ALAM: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu pemeriksaan terhadap penumpang di pintu masuk negara, terutama penerbangan dari Amerika Syarikat dan negara lain yang dilanda wabak Influenza A (H1N1) diperketatkan.

Beliau berkata, Malaysia perlu mengambil tindakan yang sangat rapi bagi mengekang serangan penyakit itu daripada menular ke dalam negara.

Katanya, pemeriksaan rapi itu perlu kerana mereka yang tiba dari negara yang dilanda wabak itu mungkin menghidap penyakit itu tanpa diketahui mereka.
************************************************************************************

Sukan

1-Manchester United memenangi kejuaraan bola sepak Liga Perdana Inggeris 2008-09

LONDON: Manchester United memenangi kejuaraan bola sepak Liga Perdana Inggeris 2008-09 berbekalkan keputusan seri 0-0 menentang Arsenal di Old Trafford, semalam.

United kini mempunyai 87 mata dengan baki satu perlawanan manakala kelab tangga kedua, Liverpool, yang turun menentang West Bromwich Albion hari ini mempunyai 80 mata.

***********************************************************************************

Dunia

1. Amarika Musuh Sekolah Agama
PESHAWAR: Seramai 12 orang terbunuh termasuk dua disyaki militan asing dalam serangan peluru berpandu Amerika Syarikat terhadap sebuah sekolah agama di kubu kuat al-Qaeda di barat laut Pakistan, disusuli dengan satu letupan bom di tengah kota Peshawar menyebabkan 10 terbunuh dan 25 lagi cedera, semalam.

Serangan itu dilakukan ketika tentera Pakistan bersedia menyerang puak Taliban di Lembah Swat selepaas sejuta penduduk lari ke kawasan selamat berpunca daripada serangan tentera kerajaan terhadap militan itu.

Pegawai Pakistan berkata, serangan kena tepat terhadap sekolah agama itu dan kenderaan di Mir Ali, bandar di wilayah Waziristan Utara.

************************************************************************************

baca...dan pikir la....

~naka~

No comments:

Post a Comment