Sunday, May 10, 2009

Tips Kewangan

Duit oh Duit.....

Dalam era materialistik kini...duit adalah antara element yang amat diambil perhatian serius oleh setiap individu berakal. Tapi malangnya ramai orang kecundang dalam pengurusan kewangan mereka...termasuklah aku...Memandangkan masalah yang aku hadapi ini...dan kebanyakan orang alami juga..maka aku pun cuba mencari ilmu tentang pengurusan kewangan melalui sumber2 di internet.

So sebagai perkongsin..aku post kan ilmu yang aku cari and aku baru dapat ni. Ok...Bila sebut je pengurusan kewangan..pasti ia ada kaitan dengan debit, credit, aset, leabiliti...ahh...bila cakap pasal istilah2 ni wat kita malas nak mendalami..rase susah je kan?? em...tak pe..tak pe...aku cerita yang paling simple.

1st...Yang paling penting dalam pengurusan kewangan adalah pengawalan aliran wang tunai. Camne caranya? Ok..cara nye mudah saja...korang just perlukan kertas kosong dan pen. Tulis kan pendapatan korang dan sebelah lagi tulis perbelanjaan korang (rekod perbelanjaan lebih bagus dibuat setiap hari..baru lebih berkesan). Untuk kira aliran wang tunai...korang tolak (-) pendapatan dengan pebelanjaan.

Aliran Tunai = Pendapatan - Perbelanjaan

Kalau hasil tolak tersebut adalah positive...korang dikira selamat. kalau hasilnya adalah negative..maka nasihat aku...baik korang belajar2 berjimat (potong perbelanjaan yang tak penting) atau berusaha menambah pendapatan (income) sampingan. *jagan ngada2 join Skip Cepat Kaya lak.

Perkara kedua yang penting dalam pengurusan kewangan adalah budaya menabung. Menabung dengar cam senang je kan..tapi ramai yang tak boleh menabung gara-gara nafsu diri sendiri... hihi... So tips yang saya boleh bagi...cuba simpan jumlah yang kecil dahulu. Tapi jadikan duit itu sebagai duit yang tak disentuh. simpan duit tu di tempat yang lebih tersorok. Jangan guna duit tersebut. tiap2 hari simpan 50sen jadi sebulan..RM0.50 x 30 = RM15... jadi kalau setahun dah dapat RM180...tu kalau 50sen 1hari..tak kan le tak leh simpan...ye tak?

Tips yang ketiga...yang ni tips penting yang selalu orang lupa...BERKAT... Ya..cari lah duit dengan cara yang bertepatan dengan syariat agama..InsyaAllah berkat... Moga dengan keberkatan..duit kita mencukupi dan tidak perlu meminta-minta kepada makhluk.

Doa yang bagus untuk diamalkan
"Ya Allah...Tuhan Pemberi Rezeki....Murahkanlah rezekiku..lapangkan lah dadaku...Cukupkanlah keperluanku supaya aku tidak meminta kepada makhluk....mudahkan lah urusan ku dunia dan akhirat"

selamat beramal...

**tp:
-nanti bila2 aku post gambar cmne nak wat aliran tunai tu k....


~naka~

No comments:

Post a Comment